Més informació [ Detall d'activitat

 
6000410020   XV Jornada Lleimat: Connexions matemàtiques
2017-2018   Taller. Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   20/1/2018 - 20/1/2018 (5 hores) de 9:00h a 14:00h
   U UdL Campus de Cappont. Edifici polivalent
   C/ Jaume II, 71 (Lleida) 
  
Format   Presencial
Organització   ICE de la Universitat de Lleida
  
  
  
Inscripció   17/07/2017 - 20/01/2018
  
Descripció i   Metodologia:   Jornada organitzada per l'Equip ICE "Lleimat" de matemàtiques, que consisteix en la realització de xerrades interactives a càrrec dels ponents.
  
Objectius   -Fomentar l’ensenyament de la matemàtica de manera pràctica i aplicada.
  
Continguts  
Taller 1: "Visual Thinking, Barbies and M&M's (o com fomentar les vocacions STEAM)"

Ponent: Alberto Vélez, docent de Matemàtiques a l'INS Ciutat de Balaguer, actualment forma part de l'equip del pla STEMcat del Departament d'Ensenyament. Formador en metodologies actives, didàctica de les matemàtiques i STEAM.

Resum: “Quants cops hem sentit que hauríem de connectar les activitats d'aula amb la quotidianitat i els interessos del nostre alumnat? Quants cops hem sentit que les dones no es matriculen a estudis superiors relacionats amb l'àmbit STEAM? Què podem fer des de l'àmbit Matemàtic?”

--------

Taller 2: "RCZLUL C XYMRCZLUL: El joc dels missatges secrets"

Ponent: Joan Jareño, professor de matemàtiques de l'INS Alella i membre del CESIRE-CREAMAT. Autor de diversos webs sobre divulgació i educació matemàtica (Calaix +ie, Càlculus, Blog del Calaix +ie)

Resum: “El comerç electrònic segur planteja la necessitat d’amagar les nostres dades a ulls massa curiosos. No és un problema nou. A l’any 500 aC trobem els primers sistemes per xifrar (RCZLUL) missatges. Però si s’intercepta un missatge en clau algú el voldrà desxifrar (XYMRCZLUL). Caldrà inventar-se una altra clau que, ben segur, serà novament trencada. Aquesta és la guerra contínua que mantenen els inventors de claus (criptògrafs) i els seus “desentranyadors” (criptoanalistes). Molts matemàtics i molta matemàtica han estat protagonistes, a tots dos bàndols, d’aquestes batalles. Intentarem revisitar alguns capítols d’aquesta història entre l’antiguitat i la màquina ENIGMA utilitzada a la 2a guerra mundial.”

-----------

Taller 3: "Polígons estrellats regulars"

Ponent: Joan Folguera, professor de matemàtiques a l'Institut Gili i Gaya de Lleida, membre de l'equip ICE Lleimat. Ha partícipat en nombroses jornades i activitats de formació i promoció de l'ensenyament de las matemàtiques. També forma part de l'equip que porta a terme l'activitat "Anem x + mates" a Lleida

Resum: No només hi ha polígons regulars convexos, també n'hi ha de concaus. En quins casos n punts són els vèrtexs d'un polígons regular concau? Hi ha un connexió entre la geometria i l'aritmètica (descomposició d'un nombre en factors, màxim comú divisor, 2 nombres primers entre si, simplificació de fraccions,...)

-----------

Taller 4: "Geometria amb bombolles de sabó"

Ponent: Anton Aubanell, Catedràtic de Matemàtiques a l'Ensenyament Secundari. Professor, al llarg de més de 30 anys, a l'Institut Sa Palomera de Blanes amb un parèntesi de tres anys a l'Institut Coll i Rodés de Lloret de Mar. Els darrers vuit anys de vida professional ha treballat als serveis centrals del Departament d'Ensenyament com a responsable del CESIRE CREAMAT (Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques),

Resum: Tots hem jugat alguna vegada amb bombolles de sabó! Tot sembla molt simple, però darrera aquestes innocents i divertides figures s’hi amaga un formidable entramat matemàtic. Es tracta d’un àmbit “màgic” on convergeixen, per un costat, components recreatius, lúdics, divertits, que ofereixen un gran efecte motivador i, per l’altre, la constatació de les possibilitats que ofereix la matemàtica per explicar, descriure i predir fenòmens naturals.

La presentació tindrà dues parts. En la primera part farem un cop d’ull als precedents i al fonament físic que es troba en la base del comportament de les bombolles i en la segona part, de caràcter més experimental, proposarem activitats concretes amb figures obtingudes entre plaques planes projectables entre les quals es col·loquen unes petites columnes metàl·liques, amb figures obtingudes sobre estructures polièdriques i amb figures obtingudes sobre altres estructures.
  
Formador/a   Diversos
  
Avaluació   Assistència a la jornada
  
Requisits de  certificació   Assistència a la jornada
  
E-mail   falamon@filcat.udl.cat
  
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent